FMECA blog 2: Een slimme strategie om de decompositie te bepalen

In onze vorige blog ‘De touwtjes in handen met risico gestuurd onderhoud’ schreven we over risicogestuurd onderhoud en welke rol de FMECA en RCM(II) spelen. In dit blog gaan we een stapje dieper in op de theorie. We bespreken het belang van decompositie en de afwegingen bij de diepgang voor de FMECA.

Het belang van een goede decompositie

Voor het realiseren van goed onderhoud is een asset structuur van groot belang. Een asset structuur is de weergave van alle objecten die zich in een systeem bevinden, vertaald naar een digitaal overzicht in het onderhoudsbeheersysteem.

De verfijning van grotere naar steeds kleinere eenheden wordt een decompositie (ook wel een objectenboom) genoemd. Een decompositie wordt gebruikt om asset informatie op te slaan én om overzicht te krijgen in de te beheren objecten. Het is ook de basis voor het opstellen van de FMECA. Aan de hand van de FMECA worden de risico’s van falen bepaald.

Hieronder volgt een voorbeeld van een decompositie van een auto:

Het is belangrijk om goed na te denken over de decompositie. Wanneer er veel componenten worden opgenomen, is de beheerlast groter. Dat komt omdat er per onderdeel data wordt opgeslagen zoals: fabrikant, typenummer, eventuele tekeningen, etc. Ook wordt de gehele decompositie opgenomen en getoetst in de FMECA. Wanneer er op een component een wijziging wordt uitgevoerd, moet dit overal bijgewerkt worden. Hiervoor is een goed Management of Change (MOC) proces nodig. Hier vertellen we in een volgend blog meer over.

De strategie van Veerenstael om de decompositie te bepalen

Bij veel wet-, norm- en regelgeving kan het handig zijn om de volledige decompositie door de FMECA te halen. Zo weet je dat er niets over het hoofd wordt gezien. Toch is het vaak niet nodig. Wij adviseren om alleen de componenten die onderhouden moeten worden (maintainable items) op te nemen in de decompositie. Ook maak je een keuze in de functionele lagen. In het voorbeeld hierboven zie je drie lagen; aandrijven, sturen en entertainment. Maak een analyse van hoog naar laag om het risico van de functionele lagen in de decompositie te bepalen. Zo scoort ‘sturen’ hoog in de risicomatrix en ‘entertainment’ een stuk lager. Als de functie ‘sturen in een auto faalt, is het risico op een ongeval immers veel hoger. Vaak zijn er door deze keuzes besparingen te realiseren, omdat er minder tijd aan besteed hoeft te worden.

Hoe deze risicobepaling tot stand komt met behulp van de risico matrix en welke data je hier voor nodig hebt, wordt behandeld in de volgende FMECA blog, FMECA blog 3: de risicomatrix onder de loep.

OOK INTERESSANT VOOR JE: FMECA BLOG 1: DE TOUWTJES IN HANDEN MET RISICOGESTUURD ONDERHOUD

Deel dit bericht op

Meer berichten

© 2022 veerenstael.nl | Cookies