Complimenterend aan elkaar, maar erg verschillend

Management of Change (MoC) en Change Management (CM)

Waar Management of Change is gericht op het borgen van informatie bij wijzigingen in de bedrijfssituatie en/of asset base, is Change management de kunst van een groep mensen te laten bewegen naar een andere manier van werken. De één heeft een procesmatige inslag, de ander is helemaal gericht op de menselijke kant van organisaties. Wij merken dat organisaties vaak wél een MoC-proces hebben, maar dat problemen vooral voortkomen uit het onderschatten van de change management aspecten. In dit blog bieden we je een paar tips om zulke situaties te herkennen én naar je hand te zetten.

Wat wij zien in de praktijk is dat het één eigenlijk niet bestaat zonder de ander. Het zit altijd in een driehoek van mens, proces en techniek. Draai je aan het één, dan draai je ook aan het ander. Hoewel er bijna altijd een MoC-proces is uitgetekend, wordt het vaak om uiteenlopende redenen niet gebruikt. Soms weet men niet waar het MoC-proces staat beschreven, wordt het als omslachtig ervaren of is het proces simpelweg niet (meer) uitvoerbaar. Om een groep mensen te helpen naar een andere manier van werken is zowel een duidelijk proces nodig (MoC in dit geval), als ook een aanpak om de menselijke kant aan te spreken.

Tips voor succesvol Change Management in een Management of Change situatie

Hoe voorkom je nu weerstand bij Changes? De basis is eigenlijk best eenvoudig: schep duidelijkheid voor iedereen (proces) en geef aandacht aan het individu (zachte kant). De ene engineer zal bijvoorbeeld vasthouden aan bekende werkwijzen en de andere gaat gelijk over op de nieuwe methode. Een paar tips die daarbij helpen:

1.       Ken je mensen. Kijk goed naar waar ze staan in het proces van verandering en doorgrond de reden van weerstand op groepsniveau. Er zijn bijvoorbeeld mensen die best willen bijdragen aan de veranderingen, zolang ze maar weten waar het toe leidt. Laat deze groep de toegevoegde waarde zien, zodat ze de ambassadeurs worden die de twijfelaars mee gaan nemen.

2.       Heb aandacht voor het dagelijkse werk. Waar lopen mensen tegenaan als ze achter hun bureau zitten en aan de slag moeten met deze wijziging? Waar komt eventuele weerstand vandaan, misschien speelt er iets anders? Voordat je impactvolle wijzigingen doorvoert zul je dit eerst scherp moeten hebben. Je kunt de nieuwe werkwijze perfect organiseren, maar als je geen rekening houdt met de belevingswereld van de mensen, dan verdwijnt je draagvlak sneller dan je ‘onderhoudscontract’ kunt zeggen.

3.       Deel successen. Twijfelaars in een groep help je over de streep door ze deelgenoot te maken van successen. Het leuke is; álles kan een succes worden, zolang je open bent over wat niet goed gaat en een duidelijk doel kunt aanhouden.

4.       Verdeel je aandacht. In elke groep, in elke vorm van verandering zijn er ‘hardliners’ die er baat bij hebben dat alles bij het oude blijft. In onze ervaring werkt het veel beter om focus te houden op het resultaat, het plan van aanpak én de mensen die positieve bijdragen daaraan leveren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je mensen negeert, maar wél dat je kunt kiezen aan wie je meer aandacht geeft dan anderen.

Wat kan Veerenstael voor je doen?

Wil je hulp van onze experts bij Management of Change en hoe je hierin bijvoorbeeld je aantoonbaarheid blijvend borgt? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Onze consultants zetten hun kennis graag in om jouw organisatie verder te brengen.

contact
Deel dit bericht op

© 2022 veerenstael.nl | Cookies