Criticality Analysis en Bill of Materials (BOM)

In week twee en drie vertel ik je meer over Criticality Analysis; hoe kritisch is het als een proces of een deel hiervan stil komt te liggen en hoe breng je dit het beste in kaart? En ik neem je mee in de Bill of Materials (BOM); welke inzichten verschaffen het invullen van een materiaallijst? En welke stakeholders schakel je daarop aan?

Criticality Analysis en hoe vlieg je deze aan

Bij een fabriek is er altijd ruimte voor verbetering als het gaat om onderhoud. Dit is zeker het geval als de assets die ingezet worden, wat ouder zijn. Als onderhoudsafdeling heb je te maken met veel uitdagingen en is je to-do lijst vaak erg lang. Het is een uitdaging om te bepalen welke projecten je het beste als eerste kunt aanpakken en welke even kunnen wachten. Gelukkig kan de Criticality Analysis hierbij helpen.

Eigenlijk draait het erom dat je je assets beoordeelt op verschillende aspecten, en aan de hand daarvan bepaalt hoe kritisch ze zijn voor binnen je organisatie. Denk bijvoorbeeld aan de impact op de fabriek als de asset uitvalt, de kosten voor reparatie ervan en de benodigde kennis om de asset te kunnen repareren. Elk van deze aspecten wordt beoordeeld op een vooraf bepaalde schaal, bijvoorbeeld van een tot vijf. Deze verschillende beoordelingen worden samengevoegd om de uiteindelijke score van de asset te bepalen. De verschillende scores van de assets kunnen helpen bij het bepalen van je prioriteiten. Je kunt de analyse zo gedetailleerd maken als je wilt, uiteindelijk geeft het je een duidelijk beeld van de kritiekheid van elke asset.

Voorbeeld van scoringstabel over redundancy (overtolligheid):

(production impact) Redundancy
Rating Redundancy
 Determine the redundancy of an asset based on below
3 No redundancy No redundancy
  100% process impact in case of failure
2 Reduced capacity Limited redundancy
 Another unit can partially catch the process
1 Timed redundancy Timed redundancy
 Another unit can fully take over the process, but only temporarily
0 Fully redundant Fully redundant
 Another unit can 100% take over the process.

Bij Bunge in Amsterdam is gekozen om voor een aanpak te gaan die wat minder gedetailleerd ingaat op de assets. Je kunt een asset opdelen tot op de boutjes en moertjes toe, waarmee je de asset tot op detail in beeld hebt. Dit kost echter veel tijd. Een andere keuze is om de assets minder gedetailleerd te bekijken en ze een abstractieniveau hoger te beoordelen. Het voordeel hiervan is dat je sneller resultaten boekt, inzicht hebt in je assets en hierdoor eerder aan de slag kunt met verbeterprojecten.

Beoordelen van de assets

Bij het beoordelen van de assets wordt samengewerkt met één of meerdere experts. Bij Bunge werk ik samen met een ervaren chef van de wacht vanuit het productieteam om een groot deel van de assets te behandelen. De chef van de wacht zorg ervoor dat de productielijnen tijdens een dienst soepel draaien en geeft leiding aan de operators. Dankzij de kennis en ervaring van de chef van de wacht kunnen risico’s en kansen goed worden onderbouwd. Bovendien zorgt de combinatie van stakeholders ervoor dat zowel vanuit een productie- als onderhoudsperspectief naar de analyse wordt gekeken.

Wat levert een criticality analysis op?

Met een goed inzicht in de kritiekheid van je assets kun je beter bepalen waar je prioriteiten moeten liggen met onderhoud. Denk bijvoorbeeld aan het bepalen van je voorraden. Welke spare parts zijn erg belangrijk en zorgen ervoor dat kritieke assets kunnen blijven draaien? En voor welke assets kun je prima even zonder, of is het relatief simpel te repareren zodat je geen spare parts nodig hebt? De criticality analysis zorgt voor beter inzicht in je assets en helpt bij het (kosten) efficiënter uitvoeren van je onderhoud.

Bill of Materials (BOM)

Een Bill of Materials (BOM), ook wel bekend als een materiaallijst, is van groot belang voor het onderhoud van assets. Het biedt een overzicht van de materialen waaruit een specifiek object bestaat. Een goed samengestelde BOM is essentieel om te weten welke materialen nodig zijn voor onderhoud en om het voorraadbeheer te optimaliseren. Daarnaast zorgt een BOM ervoor dat het gebruik van onderdelen in verschillende assets beter inzichtelijk wordt. Door te weten welke materialen worden gebruikt in de asset, kunnen we het risico op stilstand als gevolg van ontbrekende materialen, sterk verminderen.

Siwertels

Bij Bunge wordt er gewerkt met Siwertels, twee kranen die bij de port (haven) staan. Deze bestaan uit verticale en horizontale schroeven en hebben als basisfunctie het uitladen van schepen. De assets van de Siwertel staan beschreven in de BOM. Het onderhouden van de BOM gaat in samenspraak met diverse stakeholders, zoals de werkvoorbereider van de port, de voormannen en de preventief onderhoudsmonteurs. Als facilitator diende ik als verbindende schakel.

Preventief onderhoud

De kranen zijn erg kritische assets, als deze niet meer functioneren er voor Bunge geen direct mogelijkheid om de bonen uit te laden. Het inzicht verkregen uit het maken van de BOM is daarom direct gebruikt om de preventief onderhoud rondes aan te scherpen. Samen met de PM monteurs is gekeken naar een logische manier om de Siwertels te inspecteren, waarbij onderscheid is gemaakt tussen onderdelen waarbij een hoogwerker nodig is, en onderdelen waar die niet bij nodig is.

Een goed gestructureerde BOM is van onschatbare waarde voor het onderhoud van assets. Het biedt inzicht in de benodigde materialen, levertijden en risico’s. Door samen te werken met belanghebbenden en de BOM effectief te organiseren, kunnen bedrijven zoals Bunge hun voorraadbeheer optimaliseren, preventieve onderhoudsrondes plannen en risico’s verminderen.

MEER LEZEN OVER BART ZIJN WERKZAAMHEDEN?
https://www.veerenstael.nl/nieuws/een-kijkje-in-de-keuken-week-4-voorraad-op-orde-en-week-5-sap-aanvulling-materialen/
OF WIL JE ZIJN VORIGE BLOG TERUGLEZEN:
https://www.veerenstael.nl/nieuws/in-12-weken-een-kijkje-in-de-keuken-van-een-maintenance-engineer/

Wil je meer weten over Criticality Analysis, Bill of Materials of maintenance engineering interim opdrachten? Neem gerust contact op!

Contact
Deel dit bericht op

© 2024 veerenstael.nl | Cookies